Didaktiska val vid planering av SO-undervisning i årskurs F-3 : - Lärarens urval av kunskapsinnehåll och arbetsmetod för elevers lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Mariana Bjurling; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Läraryrket är enligt forskning ett kravfyllt och komplext arbete, dels eftersom det finns ett stort valutrymme för lärarna att göra olika prioriteringar och didaktiska val för sin undervisning, dels för att de samtidigt behöver ta hänsyn till de olika villkor för undervisningen som ställs på dem. Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare väljer innehåll och arbetsformer i de samhällsorienterande ämnena (SO). Det undersöks i studien vilka aspekter av lärande som kan urskiljas i lärarnas didaktiska val genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som har olika arbetslivserfarenheter. Resultatet i studien visar både likheter och skillnader i lärarnas didaktiska val. Likheterna som uppfattas i det empiriskt insamlade materialet är att lärarna utgår från elevernas behov och olika sätt att lära sig när de berättar om sina val för undervisningen. Skillnaderna yttrar sig i att lärare för de yngre åldrarna fokuserar mer på relationsbyggande med den etiska och kognitiva aspekten i fokus, medan lärare med äldre elever fokuserar mer på att lyssna och samarbeta genom den sociala aspekten. Detta är inte samstämmigt med tidigare forskning. Studiens resultat visar att lärarna prioriterar olika när de gör sina didaktiska val och vilka aspekter av lärande de betonar för undervisningen. Lärarnas val kan påverka elevernas möjlighet att nå kunskapsmålen samtidigt som det framgår att lärarna i studien strävar efter att ge eleverna möjligheter till en likvärdig utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)