Användningen av Target Costing -En kvantitativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Kristian Bengtsson; David Bergström; [2011-04-27]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Användningen av Target Costing - En kvantitativ studie om vad som påverkar användningen av Target Costing. Bakgrund och problem: Ekonomistyrningslitteratur publicerar frekvent studier om adoption av styrverktyg och vad som påverkar adoptionen. Dock är betydligt mindre känt om användningen av styrverktyg och forskare menar att det därför vore intressant att studera vad som påverkar användningen av styrverktyget Target Costing. Syfte: Studiens syfte är att förklara vad som påverkar användningen av Target Costing. Detta ämnar vi göra genom att undersöka sju variablers påverkan på användningen av Target Costing. Metod: Studien har ett kvantitativt angreppssätt med en deduktiv ansats. Datainsamlingen har skett med hjälp av en webbaserad enkätundersökning, vilken besvarades av 19 företag. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån studiens hypotesformulering och teoretiska referensram om vad som påverkar användningen av Target Costing. Resultat och slutsatser: Kundernas sofistikeringsgrad och leverantörsbaseringsgrad påverkar svagt användningen av Target Costing. De resterande fem variablerna som undersökts; konkurrensgrad, kundanpassningsgrad i vald produktstrategi, krävningsgrad i produkternas karaktär, storlek, samt upplevd osäkerhet, visade ingen påverkan på användningen av Target Costing. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att studera vidare kring användningen av Target Costing med ett annat användningsinstrument för att se ifall resultaten skiljer sig åt. Det vore även intressant att göra ett mer omfattande sannolikhetsurval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)