Problemlösande undervisning i utomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka elevers och lärares syn på problemlösningsarbetet i ämnet matematik i utomhusmiljö. Frågeställningarna i syftet behandlar vilka fördelar respektive nackdelar elever och lärare finner genom utomhuspedagogik samt om problemlösning i utomhusmiljö kan vara motivationshöjande. Studien gjordes genom en kvalitativ metod där elevers syn framkommer genom muntliga intervjuer. Lärares syn framkommer genom öppna enkäter. Av resultatet framkommer både likheter och skillnader mellan respondenternas svar. Sådana likheter är möjligheten till fysisk rörelse och samarbetet som erbjuds eleverna emellan. Resultatet visar på delade åsikter gällande utomhuspedagogiken utifrån båda grupper av respondenter. Å ena sidan kan undervisning utomhus orsaka koncentrationssvårigheter, å andra sidan kan kunskapen befästas ytterligare. Det framkommer dock ingen skillnad ur lärares syn sett till lärandet vid jämförelse av klassrumsundervisning och undervisning i utomhusmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)