Språkbarriärer mellan vårdpersonal och personer med invandrarbakgrund. : En litteraturöversikt utifrån vårdpersonalens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Ett problem som ofta uppstår i mötet mellan vårdpersonal och invandrare som inte kan det inhemska språket i olika delar av världen är språkbarriärer. Syfte: Litteraturöversikten har som syfte att beskriva språkbarriärer mellan invand- rare och vårdpersonal med dess följder och hantering. Metod: Kvalitativ metod användes och datainsamling gjordes genom läsning av ve- tenskapliga artiklar som handlade om språkbarriärer i olika delar av världen. Efter kvalitetsgranskning användes 14 artiklar i resultatet. Fribergs femstegsmodell använ- des som modell när data analyserades. Resultat: Språkbarriärer som uppstår påverkar vårdens kvalité negativt och leder till försvårad kommunikation, vilket i sin tur leder till bristande information. Det skapar missförstånd och vårdpersonalen upplever oro, stress och frustration. Den bristande kommunikationen leder även till att det blir svårare för vårdpersonalen att skapa en relation med den vårdsökande. Vårdpersonalen använder sig av tolkar, den vårdsökan- des närstående, flerspråkig vårdpersonal och icke verbal kommunikation för att kunna hantera språkbarriärer. Slutsats: För att vårdpersonal ska kunna ge den vårdsökande en säker och god vård måste språkbarriärer hanteras. Vårdpersonalen ska så långt det går undvika att den stress, oro och frustration som skapas, tar över situationen. Istället bör vårdpersonalen använda sig av olika strategier och göra sitt bästa för att hantera problemet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)