Varumärkesrättsliga samexistensavtal - en komparativ analys av dess legalitet inom EU och USA

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Varumärkesrättsliga samexistensavtal har som primära syfte att reglera varumärkesanvändningen mellan parter som upplever att en konflikt på marknaden föreligger märkena sinsemellan. Syftet med föreliggande uppsats är att utreda vilka faktorer en aktör bör ha i åtanke vid utfärdande av dessa samexistensavtal. Rättsliga kollisioner kan i första hand uppkomma i avtalens förhållande till lagregler ämnade att säkerställa den fria konkurrensen. Samexistensavtal mellan två innehavare av varumärken används för att undvika förväxling i konsumentledet på en gemensam marknad. Detta kan ses som avtalens primära funktion. Som en direkt eller indirekt följd kan dock dessa avtal leda till en uppdelning av den relevanta marknaden, i strid med konkurrensrättslig lagstiftning. Ämnets karaktär gör att en internationell analys framstår som mest relevant. Störst praktisk betydelse, ur en svensk synvinkel, har utan tvekan den gemensamma europeiska regleringen på området. Ämnet är dock sparsamt behandlat såväl inom EG-rättslig praxis som inom doktrinen. För att bredda har därför fokus även lagts på den, för svenska företag, andra största marknaden - USA. Ett i stort sett identiskt upplägg följer vid analysen av de två rättsområdena. Efter en deskriptivt hållen genomgång av de generella ramar respektive rättsområde ställer upp beträffande samexistensavtalens potentiellt kolliderande intressen - varumärkes- samt konkurrensrätten - analyseras ett antal utvalda rättsfall som belyser den faktiska bedömningen på respektive sidor av Atlanten. Utifrån dessa slutsatser görs en komparativ analys av vad en aktör bör tänka på vid utformandet av ett samexistensavtal i EU respektive USA. Dessutom utreds vad eventuella skillnader kan tänkas bero på. Uppsatsen inleds med en kortare presentation av de problem som ligger till grund för analysen. I samband härtill görs även en teleologisk granskning av de rationella grunderna till varumärkesrätten generellt och samexistensavtalen speciellt. Avsikten är att därigenom få en inblick i vilken rättslig syn på samexistensavtalens giltighet som till störst del överensstämmer med de på området bakomliggande syftena. Därpå följer en genomgång av den EG-rättsliga regleringen, följt av den amerikanska motsvarigheten. Sist i föreliggande uppsats ges en komparativ analys av samexistensavtalens giltighet inom respektive geografiskt område samtidigt som en återanknytning sker till huruvida samexistensavtalen fyller sin funktion i dagens samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)