Val av läromedel - Från tabulatur till videolektioner.
Sammanfattning: Studiens syfte är att ge en bild av hur lärare i elgitarr väljer undervisningsmaterial och hur de använder dem. Studien fokuserar på vad som påverkar läraren i valet av läromedel, samt om det finns en skillnad mellan lärarens och elevens uppfattning om läromedel och hur de fungerar i undervisningen. Studien består av sex intervjuer, varav tre med lärare och tre med elever. Lärarna och eleverna som intervjuats är verksamma på gymnasiet. Studien visar att de gitarrlärare som deltog i studien påverkas av tidigare lärare när det kommer till val av läromedel. Studien visar vidare att val av läromedel påverkas av individanpassning, vilket leder till flitigt användande av egenproducerat läromedel och IT i undervisningen där videoinspelning av lektionerna visar sig ge bäst resultat. Man kan se hur nya media framstår som en allt viktigare faktor i undervisningen och studien antyder att fortsatt forskning på pedagogik baserat på ”det omvända klassrummet” kan vara angeläget.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)