Metoder Mot Mer Melodier : En observationsstudie i komposition och inspiration inom jazzgenren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Detta är en studie i lärandeprocesser. Syftet med denna studie är att studera olika metodiska och tekniska infallsvinklar för komposition och hur dessa kan bidra till att väcka inspirationen och kreativiteten hos en kompositör och/eller arrangör. I studien har min avsikt varit att under en termin skriva 3-4 låtar för en fast sättning och studera min arbetsprocess och mina vägar till inspiration under komponerandet. Jag har analyserat vilka kompositionsmetoder jag använder mig av samt försökt utröna om detta kan vara ett sätt att motverka inspirationsbrist och öka kreativiteten hos mig som kompositör. Observationen har i huvudsak dokumenterats med loggbok som hjälpmedel. Studien har gjorts utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, och resultatet av mina observationer har analyserats med fenomenologi som grund. Det har under min studie framkommit att jag kombinerar många olika metoder i mitt kompositionsarbete som fasta teman för varje stycke, tidigare erfarenheter av komposition och arrangering, olika klangfärger och intuition. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)