Undantagsbestämmelsen i praktiken : Matematik- och svensklärares resonemang kring användning, förtrogenhet och konsekvenser av undantagsbestämmelsen
Sammanfattning: Dagens betygssystem är utformat så att alla elever inte ges möjlighet att nå målen, trots särskilda insatser och stöd. Som en konsekvens infördes undantagsbestämmelsen som ger lärarna rätt att bortse från enstaka kunskapskrav. Syftet med studien var att undersöka hur väl etablerad undantagsbestämmelsen var hos några verksamma matematik och svensklärare, samt om och hur den användes. Vi genomförde en kvalitativ intervjustudie och sedan tolkades resultaten utifrån ett dilemma och policy enactmentperspektiv. Resultaten visade att undantagsbestämmelsen var relativt okänd och många av lärarna hade bristande kunskaper om hur den ska tolkas och användas. Intervjuerna indikerade att att svensk och matamatiklärare som undervisar i särskilda undervisningsgrupper var mer förtrogna med bestämmelsen. Vidare fann vi ingen större skillnad vad beträffar kunskap och implementering av bestämmelsen. Skillnaden vi såg var hur lärarna resonerade om ämnesinnehållet och vad som kunde undantas på olika nivåer. Lärarna upplevde bestämmelsen som nödvändig men diffus vilket lämnade ett subjektivt tolkningsutrymme. Lärarna uttryckte också att de saknar kunskap om både undantagsbestämmelsen och olika funktionsnedsättningar, vilket gjorde att de hade svårt att tillämpa den korrekt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)