Digitala lärresurser i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I föreliggande översikt söker vi kunskap om digitala lärresurser och vad som kan ligga till grund för att de ska vara till fördel i matematikundervisningen. Som metod utfördes systematiska sökningar i olika sökdatabaser i syfte att sammanställa forskning kring området. Vi vill göra begreppet digital lärresurs bekant och för lärare synliggöra eventuella möjligheter och hinder så att digital teknik med förtrogenhet kan integreras i undervisningen. Vårt resultat indikerar särskilda framgångsfaktorer, såsom lärarens digitala kompetens samt förmågan att integrera lärresurser som erbjuder en interaktivitet. Ett tydligt syfte ska framgå och målen ska vara uppnåbara men utmanande. Det förutsätter att läraren väljer resurser med ett pedagogiskt värde samt utifrån elevers olika behov och förutsättningar. Undervisning i matematik kräver en variation av arbetssätt, varav forskning framhäver det digitala som en utgörande del. Överlag visar studierna i vårt resultat positiva attityder till digital integration, däremot kan det finnas problematik när det gäller ekonomi, tid och fortbildning. Ett kollegialt arbete, där skolan som helhet arbetar mot en digitalisering i matematikämnet, och där enskilda lärare aktivt medverkar i undervisningen med digitala lärresurser genom att dra slutsatser, resonera och kommunicera resultat i helklass anser vi vara det mest optimala för att ge eleverna fördjupade kunskaper i matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)