Användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige och dess påverkan på studenters lärande

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Simulerade lärmiljöer används inom vårdutbildningar internationellt och har visat en positiv effekt på lärandet. Det finns en bristande kunskap inom området i Sverige vilket motiverar denna studie. Studien undersökte användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige, hur studenter beskriver att det påverkar lärandet samt om det finns en skillnad i hur lärandet påverkas beroende på vilken form som används. Studien hade en mixad design där deltagarna bestod av sex programansvariga och 259 logopedstudenter. Data samlades in genom en digital enkät samt utskick med frågor och redovisades deskriptivt samt genom en statistisk analys av skillnader och slutligen en fenomenografisk analys. Resultatet visade att simulerade lärmiljöer används samt att det finns en positiv uppfattning gällande hur simulerade lärmiljöer påverkar lärandet. Samtliga former av simulerade lärmiljöer används och den form som påverkar lärandet mest positivt är standardiserade patienter. Slutsatsen är att fler moment med simulerade lärmiljöer bör ingå i logopedutbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)