Symfonikursen Live - Hur kan en ung publik förberedas inför en klassisk konsert?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur eleverna som medverkar i Symfonikursen Live, en konsertförberedelsekurs utformad och utförd av Malmö Live Konserthus, påverkas av kursen och om kursen når upp till sina mål. Ytterligare vill studien undersöka hur man kan gå tillväga för att förbereda en ung publik för en symfonisk konsert. För att svara på studiens forskningsfrågor genomfördes i samband med kursens tre olika tillfällen gruppintervjuer med två klasser som medverkade i kursen. Den första gruppintervjun genomfördes direkt efter kursens första tillfälle med båda klasserna samtidigt på plats på elevernas skola. Den andra intervjun gjordes i samband med kursens andra tillfälle under elevernas studiebesök på Malmö Live. De sista intervjuerna genomfördes i vardera klassens klassrum dagen efter den konserten som utgjorde kursens tredje och sista tillfälle. Det så genomfördes även en kvalitativ intervju med den pedagog som utformade och genomförde kursen. Resultatet av studien visar att eleverna upplevde kursen positivt, och att de genom kursen blev nyfikna på det de gjorde, såg och mötte i kursen. Studien pekar även på att kursen har ytterligare utvecklingspotential i bland annat utökad reflektion, ökad interaktivitet under kursens konsert, och i samarbetet med andra musikpedagogiska instanser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)