Pandemins inverkan på kommunikation via Instagram : En jämförande studie av Remne Blomsterdesign, Coop Sverige och IKEA Sveriges kommunikation via Instagram före och under coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Kristin Reising; [2021]

Nyckelord: Instagram; kommunikation; Covid-19; Pandemi;

Sammanfattning: I uppsatsen jämförs tre företag och deras Instagramkonton för att se vilken inverkan pandemin har haft på företagens kommunikation via sociala medier. Studien är uppdelad i tre olika perioder, en före pandemin och två under pandemin. Studien har genomförts genom att analysera publicerade inlägg på Instagram som innehåller bild och text. Analysmetoderna var en kvantitativ samt en kvalitativ innehållsanalys, en stilanalys enligt Lennart Hellspongs definitioner samt en komparativ analys av de kvantitativa resultaten. Studiens resultat visar att pandemin har påverkat företagens sätt att kommunicera. Samtliga företag i studien har publicerat fler inlägg under den första coronavågen. Två av företagen har under andra och tredje perioden haft en mer omvårdande stil på texterna i inläggen och samtliga företag i studien har, mer eller mindre, skrivit om corona eller coronarelaterade ämnen vilket visar att kommunikationen har ändrats både när det gäller innehåll och stil. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)