Tillväxt i mindre företag på en ny och växande marknad : Tillväxthinder och -möjligheter i en extern mikrokontext utifrån ett mindre företagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Mikroföretag och små företag kan tillsammans definieras som mindre företag. Det som kännetecknar ett mindre företag är att ägaren ofta är en individ eller en mindre grupp. Målet i ett mindre företag är ofta att ledaren vill försäkra sig om överlevnad, bra levnadsstandard och god avkastning. Detta kan nås genom tillväxt och den kan ske både organiskt och genom expansion. Hur bra tillväxtmöjligheter ett mindre företag har beror på ett flertal aspekter, t.ex. karaktäristiska drag hos entreprenören, kunskapsnivån i företaget och vilka strategier som appliceras. Mindre företag upplever att det finns ett flertal olika hinder som hämmar deras tillväxt. Höga personalkostnader, begränsningar i företagets lönsamhet, administrationsarbete och begränsningar i marknadens efterfrågan lyfts fram som de hinder företag har svårast att bemästra. Solcellsmarknaden i Sverige är under tillväxt och det råder hög konkurrens på marknaden där ett flertal företag vill åt samma marknadsandelar. Syfte: Uppsatsens syfte är att utreda vilka tillväxthinder och -möjligheter som finns i en extern mikrokontext utifrån ett mindre företagsperspektiv, på en ny och växande marknad. Syftet är även att ta fram rekommendationer för hur ett mindre företag kan agera på en sådan marknad. Metod: Studien har en deduktiv ansats och utgår ifrån en kvalitativ metod. En flerfallsstudie har genomförts med tre stycken företag för att skapa en god empirisk grund. Det empiriska materialet består av fyra semi-strukturerade intervjuer genomförda med företag verksamma inom installation och försäljning av solceller. Slutsats: De tillväxthinder som finns är låga inträdesbarriärer, många redan etablerade företag och kunder med hög förhandlingsstyrka. Tillväxtmöjligheterna ligger framförallt i de relationer som företagen bygger upp vertikalt bakåt mot leverantörer men även framåt mot montörer och kunder. Företagets interna kontext påverkas av entreprenörens tidigare erfarenheter och förmåga att knyta kontakter, motivationen hos de anställda samt företagets kvalitet i utföranden. En möjlig strategi är fokus på en nischad marknad och ett specifikt kundsegment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)