Hur kan elevens läslust väckas? : En studie om elevers vilja till att läsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Sandra Bergström; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det är inte längre en självklarhet att barn idag sätter sig ner för att läsa en bok. Barnen lever i ett samhälle där litteraturen åsidosätts och istället är präglat av media. Läslust och motivation är två begrepp som står nära varandra. Läsning är en ansträngande aktivitet där motivation krävs för att läsningen ska utföras. Syftet med detta examensarbete är att visa vilka faktorer som påverkar eleven att finna läslusten. Studien bygger på kvalitativa intervjuer och observationer med elever och lärare verksamma i årskurserna 1–3. Det teoretiska ramverk som använts är Herzbergs tvåfaktorteori som presenterar 14 faktorer som kan vara ett bidrag till att öka människans trivsel på arbetsplatsen och därtill motivationen. Efter en sammanställning av data framkom det ett flertal faktorer som har både positiv och negativ inverkan på elevens läslust. För det första ansåg samtliga informanter att det måste finnas ett lugn och en tystnad när de ska läsa, samt att skolans miljö behöver kännas mer som hemma och vara trivsam. Ytterligare en faktor som visade sig vara viktig är den vuxna förebilden som finns där för att stötta och vägleda eleverna i att finna sin läslust, samtidigt som de själva visar ett intresse för läsning. Informanterna lyfter även fram att litteraturen måste fånga deras intresse, samt att den ska ge utmaning, men inte heller vara för svår. I studien framkom det även att eleven ibland kan ha svårt att hitta litteratur som får denne att känna läslust, därför vill många elever ha fler böcker som är mer synliga och tillgängliga i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)