Rätt ska vara rätt – eller räcker det med ”begripligt”? Att bedöma grammatisk korrekthet i moderna språk utifrån styrdokumenten – en kritisk dokumentanalys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att utforska vilka möjligheter dagens kurs- och ämnesplaner i moderna språk erbjuder lärarna att bedöma grammatisk korrekthet i elevernas muntliga och skriftliga produktion och beakta den vid betygssättningen. Uppsatsen bygger på en noggrann kritisk textanalys av gällande styrdokument och det tillhörande kommentarmaterialet samt av Skolverkets bedömningsstöd och bedömningsanvisningar i moderna språk. Denna närläsning kompletteras med en jämförande kursiv läsning av äldre kurs- och läroplaner för ämnet tyska och en sammanfattning av empiriska resultat från ett antal tidigare intervju- eller enkätstudier med yrkesverksamma språklärare. Analysen visar att det visserligen går att motivera bedömning av grammatisk korrekthet utifrån syftet och det centrala innehållet i kurs- och ämnesplanerna, men att grammatiska termer lyser med sin frånvaro i kunskapskraven, vilket innebär att den grammatiska korrektheten inte får betygssättas för sig utan endast i samband med de andra kommunikativa förmågorna som täcks av kunskapskraven. Dessutom avslöjar analysen att Skolverkets kommentarmaterial och bedömningsanvisningar inte nödvändigtvis förtydligar kurs- och ämnesplanerna utan snarare försvårar deras tolkning och att de innehåller några anmärkningsvärda relativiseringar av progressionsuttryck i kunskapskraven som inte stöds av ordens lexikondefinitioner. Min genomgång av tidigare empiriska undersökningar pekar dock på att många språklärare ändå väljer att värdera grammatik högt och väga in grammatisk korrekthet i sin bedömning av elevarbeten trots att det saknas explicit stöd för detta i styrdokumenten, vilket förklaras med den starka ämnestraditionen inom moderna språk och en intertextuell påverkan från äldre läroplaner med större fokus på grammatik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)