Idrott och Hälsa : elever med behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Soner Sahin; [2017]

Nyckelord: Funktionshinder; Särskilt stöd; Skola;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med och bemöter elever som är i behov av särskilt stöd. Frågeställningar: Hur arbetar idrottslärare med elever behov av särskilt stöd i ämnet idrott och hälsa? Vilka dilemman kan uppstå vid undervisning av elever som är i behov av särskilt stöd? Metod Den metod som valts för att genomföra studien var att intervjua sex idrottslärare som jobbar på olika skolor. Intervjuerna genomfördes enskilt med varje lärare samt spelades in på telefon. Studiens frågeställningar är direkt kopplade till vad lärarna i idrott och hälsa anser och tänker kring de svårigheter som kan finnas i arbetet med elever som är i behov av särskilt stöd. Resultat Resultaten visar att idrottslärarna inte har förutsättningar att kunna organisera den bästa undervisningsformen för sina elever. Idrottslärarna uttrycker önskan att kunna ha special undervisning för elever med behov av särskilt stöd. Lärarna är medvetna om att det finns elever som behöver extra stöd och de försöker anpassa undervisningen efter alla de omständigheter som kan förekomma under undervisningens gång och början. Elever som är i behov av särskilt stöd har inte den nödvändiga förmågan att koncentrera sig. Slutsats Resultaten visar att det finns hinder och ett svagt intresse för barn med behov av särskilt stöd i ämnet idrott och hälsa. Rektorerna har det yttersta ansvaret att organisera och skapa de bästa möjligheterna för lärare och elever som är i behov av särskilt stöd.  Skolorna ska se till att forma en likvärdig skolform för alla barn, inklusive barn i behov av särskilt stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)