Generation Z - en investering för framtiden? : En kvantitativ studie om påverkansfaktorerna för hållbarhet inom generation Z

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Samhället står idag inför utmaningar kopplat till hållbarhet och hållbar utveckling. Samtidigt som individer förbättrar sin kunskap kring ämnet hållbarhet ökar pressen för företag att agera på ett mer hållbart vis i sin verksamhet. Det handlar om interna och externa påtryckningar som går i linje med den hållbarhetsutveckling som individerna i samhället utvecklat. Den generationen av individer som enligt tidigare forskning revolutionerat sin hållbarhetsmedvetenhet är generation Z. Generation Z är individer födda mellan 1995 och 2010 vilket i dag presenterar individer mellan 12-27 år. En framstående klimataktivist från generation Z är Greta Thunberg som genom sociala medier spridit sitt budskap på ett mer kraftfullt och lättillgängligt sätt än vad som tidigare skådats.  Studiens tar sin grund i att studera generation Z:s hållbarhetsmedvetenhet mer specifikt än tidigare. Genom att anta att tidigare forskning överensstämmer med verkligheten angående att generation Z är en hållbar generation undersöka och analysera vilka faktorer som kan påverka en individs hållbarhetsmedvetenhet samt intresse för att investera hållbart. De faktorer som användes som oberoende variabler var kön, utbildning och inkomst. Utifrån de oberoende variablerna skapades fem stycken olika hypoteser med grunden i hur kön, utbildning och inkomst kan komma att påverka de beroende variablerna hållbarhetsmedvetenhet samt intresse för hållbara investeringar.  I studien användes en kvantitativ metod som grundade sig i en enkätundersökning utskickad via sociala medier. Urvalet var slumpmässigt då respondenternas svar skulle vara representativt för hela generation Z. Enkäten utgår från frågor om hållbarhet samt investeringar. Svaren som inkom från studien tolkades sedan i programmet SPSS. Utifrån svaren studien presenterade framkom att det enbart var en faktor som påverkar en individs hållbarhetsmedvetenhet, vilket var utbildning. Det visade sig att en högre utbildningsnivå återspeglade en högre medvetenhet och kunskap inom ämnet hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)