Från sjuksköterska till distriktssköterska Utveckling i professionell identitet och fördjupad omvårdnad

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Distriktssköterskans kompetensbeskrivning är gedigen och ställer höga krav på en bred kompetens. Befolkningens behov av vård och omsorg stiger i takt med att medellivslängd, livsstilssjukdomar och mångsjuklighet ökar. Distriktssköterskeutbildningen omfattar 75 hp och efter avslutad utbildning ska distriktssköterskan ha utvecklat både personliga egenskaper och fått kunskaper som gör det möjligt att arbeta inom primärvård, barn/ skolhälsovård och hemsjukvård. Syfte: Syftet med studien är att belysa den nyutexaminerade distriktssköterskans erfarenheter av utveckling i professionell identitet samt belysa hur utvecklingen påverkar synen på omvårdnad. Metod: I pilotstudien användes en kvalitativ metod med induktiv ansats och datainsamling gjordes genom fyra semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet visade att utbildningen bidrar till att distriktssköterskan växer som person, känner sig tryggare och utvecklar ett annat sätt att tänka. Distriktssköterskan ställde högre krav på patienten gällande egenansvar och trodde att de allra flesta människor har en förmåga att klara av mycket själva genom stöd, uppmuntran och bekräftelse. Distriktssköterskan arbetade mer hälsofrämjande och såg möjligheter att kunna bidra till en effektivare vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)