Den Komponerade Berättelsen : En analys av filmmusikkompositören Devonté Hynes narrativa förmåga i filmen Palo Alto (2013)

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Den här uppsatsen analyserar filmkompositionen av Devonté Hynes i filmen Palo Alto och hur den fungerar i ett narrativt syfte. Filmen ligger i fokus som analysgrund och andra teorier bygger på tidigare litteratur och forskning om ämnet. Uppsatsen diskuterar även kompositörens val av tonalitet och placering av musiken till filmens handling, men främst hur filmmusiken för åskådaren vidare i berättelsen. Syftet med uppsatsen är att fördjupa kunskapen inom filmmusik som inte är så märkbar, den musik som nästintill omedvetet hörs utav åskådaren. Det kan handla om både diegetisk- och icke-diegetisk filmmusik. Den här uppsatsen analyserar enbart den icke-diegetiska filmmusiken, alltså den musik som existerar utanför filmens kosmos och är komponerad för att befästa en känsla eller stämning hos åskådaren - en komposition som för dig vidare i filmens handling och samtidigt kommenterar den. Det är denna förening av musik och film jag vill undersöka, hur en musikkomposition agerar narrativt. I övrigt hoppas jag att den här uppsatsen ska kunna öka förståelsen för hur en musikkomposition kan bidra till filmberättandet.   I slutändan kan jag säga att Devonté Hynes har en tillförlitlig förmåga att skapa en komposition som lyckas förmedla det som förväntas rent narrativt. Han använder sig utav en känslobetonad tonalitet och noggrant utplacerade musikaliska element för att berätta för oss hur karaktärerna i filmen känner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)