Att värna eller icke-värna - En studie om personlig integritet och datainsamling inom e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Datainsamling och tillämpning av data av detaljister inom e-handel är ett aktuellt ämne och integrerat i konsumenters vardag. Utveckling av Big Data och digital teknologi har inneburit problematik rörande personlig integritet och säkerhet. Utifrån det empiriska material framkom det att intervjupersonerna delgav personlig information till detaljisterna inom svensk e-handel av följande anledningar; de får förmåner såsom tid och bekvämligheter, det är normaliserat, de kapitulerar inför datainsamlingen, de blir manipulerade till det samt att de har ett naivt förhållningssätt till datainsamling. Denna delgivning av information, trots viljan om att värna sin integritet, kunde på så vis härledas till uppkomsten av privacy-paradox. Dessutom kunde ett flertal konsekvenser av detaljisters datainsamling och tillämpning av data inom svensk e-handel identifieras: Den personliga integriteten upplevs som sönderhamrad till följd av datainsamlingen, filterbubblor uppstår som en konsekvens av bland annat skräddarsydda kundlösningar och att konsumenten blir produkten i detta nya utbyte mellan konsument och detaljist.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)