Robotprogrammering : Att undervisa i programmering på högstadiet i åk. 7 - 9

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Detta utvecklingsarbete har haft sitt syfte i att studera hur undervisningen kan stimulera intresse för eleverna. Hur välkomponerade uppgifter ser ut inom programmeringsundervisning och hur arbetet ska läggas upp för att samarbete och socialt lärande ska kännas värdefullt för eleverna. Genom att ha utfört lektioner i programmering där eleverna ska programmera robotar har dessa frågeställningar besvarats. Under 30 lektioner har observationer skett för att senare nedtecknas i en loggbok. Eleverna har också fått svara på enkäter och vissa elever har intervjuats för att erhålla ett mer djupgående analysmaterial. Resultatet påvisar att införandet av en robot i programmeringslektionerna har haft väldigt positiv effekt på eleverna och deras inlärning och motivation till de uppgifter de skulle lösa. Vidare visar resultatet att lärarens engagemang är en viktig del för att skapa ett kreativt arbetsklimat. Att jobba med målbilder istället för strikt styrning har ökat samarbetet i grupperna och också förbättrat det sociala samspelet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)