Analys kring orsaken till överproduktion av kyckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: I dagens samhälle förs omfattande diskussioner kring matsvinn och hur vi bör äta hållbart. I denna studie har orsaken till att det produceras för mycket kyckling på Kronfågel AB undersökts. Syftet med studien var att minska andelen förädlade produkter som inte kan säljas i det ordinarie flödet och därmed registreras som ”gamla varor”. För att kunna genomföra studien identifierades orsakerna till att det produceras för mycket. I dagsläget säljs de produkter som registrerats som ”gamla varor” till reducerade priser till kund, personal eller i sista hand kasseras. Orsakerna till överprodukt kategoriseras i prognosfel, överproduktion samt plockfel. Utifrån de orsakerna föreslogs förändringar som minskar det matsvinn som uppstår när kycklingen inte kan säljas till butiker till ordinarie priser. Kronfågel arbetar i dagsläget med prognoser på de förädlade produkterna och anledningen till detta är att kundorderpunkten är placerad sent i försörjningskedjan. Det gör att de inte kan anpassa produktionen efter den faktiska ordervolymen. Intervjuer har genomförts med de anställda på Kronfågel och för att få allas tankar och åsikter kring orsaken till att ”gamla varor” uppstår intervjuades ansvariga personer i de olika processerna. Vidare genomfördes observationer för att skapa en uppfattning av verksamheten samt identifiera relevanta och realistiska orsaker till problemet. Slutligen sammanställdes data från Kronfågels interna system för att kunna bevisa de teorier personalen som intervjuades framförde. Denna data användes även för att identifiera vilken process som genererade flest ”gamla varor” samt att illustrera olika typer av problem som finns i verksamheten idag. Resultatet av studien var att det finns flera olika orsaker till att produkter registreras som ”gamla varor”. Den stora faktorn var prognosfel som beror på kundernas osäkra efterfrågan. Då de förädlade produkterna har en hållbarhet på 31 dagar finns det möjlighet för kund att köpa in och lagerhålla produkterna, vilket kan vara orsaken till att ordervolymen är ojämn. Det leder till att det är svårt att framställa optimala prognoser och oftast skiljer de sig från den verkliga efterfrågan. Andra resultat som studien visade är att produktionen ibland producerar mer än planerat, vilket leder till att batchen blir större än det förväntade behovet. Det förekommer även felplock vid utlastningen, vilket innebär att de plockar senare datum än det äldsta som finns på lager. Orsaken till detta är platsbrist kombinerat med dålig ordning vid utlastningen i dagsläget. Det presenteras både kortsiktiga och långsiktiga förändringsförslag, de långsiktiga förslagen gör att det kan krävas samarbete med externa parter som påverkar möjligheten att genomföra vissa förändringar. Rekommendationen var att i första hand påbörja förhandling med de stora kunderna, som är ICA, Coop and Axfood, kring att flytta kundorderpunkten. Detta för att i större utsträckning möjliggöra produktion mot order istället för prognos. Denna rekommendation grundar sig i att den överlägset största orsaken till gamla varor är prognosfel, vilket gör att även om förändringarna genomförs internt kommer problematiken kvarstå. Parallellt med arbetet kring de externa förändringarna bör Kronfågel förbättra den interna verksamheten genom att omorganisera utlastningen i syfte att skapa förutsättningar att plocka rätt datum. Vidare bör de installera en våg vid vattenskäraren för att minska tillfällena då produktionen producerar mer än planerat. Slutligen krävs det att kommunikationen förbättras inom verksamheten, för att skapa en förståelse för sina kollegors arbetsuppgifter och på så sätt kunna genomföra sitt arbete på ett bättre sätt. Detta minskar osämja samt skapar förståelse för var problemet finns och på så sätt kunna fokusera på förbättringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)