Vad skapar motivation hos elever i deras läs- och skrivprocess i svenskämnet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Svenska språket

Sammanfattning: Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning i det svensk-ämnesdidaktiska forskningsfältet har identifierat som viktiga faktorer gällande vad som skapar motivation i elevers läs- och skrivprocess i svenskämnet. Tidigare forskning i området samt litteratur skriven av forskare i området presenteras och analyseras. Resultatet visar att forskare i området är överens om vilka faktorerna är samt vilka arbetssätt som är passande för att skapa motivation. De faktorer som identifieras som viktiga är: val av litteratur, relationer och att skapa begriplighet. Den tidigare forskning, litteratur och rapporter som presenteras i studien synliggör hur bristande motivation för att läsa och skriva i svenskämnet är ett problem. Ytter-ligare något som synliggörs av studien är avsaknaden av tidigare forskning i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)