Att tygla de suveräna- om ansvarsutkrävande vid betygssättning

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Följande uppsats behandlar ämnet ansvarsutkrävande med ett speciellt fokus på skolan och betygssättning. Syftet är att undersöka hur lärarna krävts på ansvar vid betygssättning de senaste 50 åren och hur detta ansvarsutkrävande förändrats under den valda tidsperioden. En viktig komponent i uppsatsen är teorisamlingen New Public Management (NPM); detta eftersom vår tes i mångt om mycket härrör från en generell ansvarsutkrävande-teori där New Public Management utgör en central del. Ansvarsutkrävande-teorin säger att NPM i stor utsträckning bidragit till att förändra ansvarsutkrävandet i den offentliga sektorn som helhet, och vår utgångspunkt är alltså att detta gäller även i en så pass begränsad kontext som ansvarsutkrävande av lärare vid betygssättning. Vi har i uppsatsen kommit fram till att möjligheten att ställa lärare till svars för hur de sätter betyg har ökat från 70-talet fram tills idag. Transparensen i betygssättningsprocessen är större och elever har fått högre rättskapacitet än tidigare. Den förhöjda rättskapaciteten kan uppfattas som att även de demokratiska inslagen i skolan har ökat eftersom möjligheten till ansvarsutkrävande och demokrati är nära sammankopplat. Även om det finns både för och nackdelar med det ökade ansvarsutkrävandet är en hoppfull tolkning av våra resultat att vi kommit ytterligare ett steg på vägen till en likvärdig utbildning, och därmed även rätten till en likvärdig betygssättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)