Var e´ brudarna? Avsaknad av identifikationsmöjligheter ur ett intersektionellt perspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningUndersökningen är en kritisk granskning av ett pedagogiskt arbetssätt som används i en åldersblandad klass (år3-4) på en skola i en av Göteborgs nordöstra stadsdelar. Undervisningen i denna klass bygger på att elevernadagligen får brev och uppgifter från olika karaktärer hämtade ur barnlitteraturens värld. Då alla elever i klassenhar svenska som sitt andraspråk har arbetssättet i första hand ett språkutvecklande syfte, ett syfte som också i storutsträckning uppnås. Vi har dock kunnat konstatera att klassens lärare, som ansvarar för att välja ut litteraturen,saknar mångfaldsperspektiv utifrån faktorer som genus, klass, etnicitet/nationalitet och sexualitet. Dennaomedvetenhet leder till att majoriteten av barnboksfigurerna faller inom de rådande normer som genomsyrar vårtsamhälle: det vill säga vita, heterosexuella medeklassmän/killar dominerar. Avsaknaden av mångfald stämmerilla överens med målen i de styrdokument (Lpo 94) som pedagogerna är ålagda att följa. Vårt syfte med studien är att söka svar på i vilken utsträckning eleverna har möjligheter att identifiera sigmed de barnboksfigurer de arbetar med, samt vilka betydelser vi kan se att avsaknad avidentifikationsmöjligheter får. Vi använder oss av en kvalitativ metod där intervjuer med elever utgör denviktigaste empirin. Vår teoretiska grund bygger på poststrukturalism och vårt främsta analysverktyg ärintersektionalitet, ett begrepp som används för att skapa förståelse för hur olika maktasymmetrier (t ex genus,klass, etnicitet/nationalitet) samverkar. Vi kan, utifrån intervjumaterialet, se att ovan nämnda faktorer verkar ha betydelse för möjlighet tillidentifikation. Den verklighet som är elevernas finns i alltför liten utsträckning representerad blandbarnboksfigurerna och detta menar vi bidrar till att reproducera de hierarkiska samhällsnormer som råder. Vi kanockså se att elevernas förståelse av figurerna skapas i en komplex process där samhällets värderingar och normerständigt närvarar och återskapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)