”Drama som pedagogiskt verktyg” - En kvalitativ studie om drama som metod för att stärka barns språkutveckling och identitetsskapande”

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur drama kan användas som en metod för att arbeta med barnsspråkutveckling och identitetsskapande i förskolan. De frågeställningar vi utgår från är:Hur kan man arbeta med drama som metod i förskolan för att stärka barns identitet och språkutveckling? Har densociala lärande miljön betydelse för barns lärande?Metoden vi valt att använda är kvalitativa djupintervjuer. Denna metod var att föredra då vi sökte efter pedagogerstankar och praktiska metoder i dramaundervisning för att främja barns språk och identitetsutveckling.Vårt resultat visar att den sociala lärande miljön är betydande för vilka möjligheter barn ges att lära. Det visar på attgenom att tolka och bearbeta intryck och upplevelser i kommunikation med den sociala kontext hon lever i. Drama kandärmed beskrivas som en metod för att stärka barns identitetsskapande och språkutveckling. Dramatisering ger utrymmeatt distansera det personliga och genom karaktär ta plats och våga träda fram.Relevansen för läraryrket är att visa på att det är nödvändigt med en variation av arbetsätt för att nå ut till alla elever,eftersom vi lär på olika sätt. Därför skall även de estetiska uttryckssätten få utrymme.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)