Prestationsbaserad stimulansersättning – en studie om betydelsen av sfi-bonusen för deltagarnas motivation.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: I det här arbetet har jag undersökt om den nyinförda sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-elevernas motivation attlära sig svenska. För detta ville veta hur regeringens syfte att införa sfi-bonusen kan tolkas utifrån kunskapsfältetmotivationsforskning och andraspråksinlärning. Av analysen framkom att tanken bakom införandet av sfi-bonus bygger på antingen föråldrade eller inteempiriskt underbyggda antaganden om sambandet mellan ekonomiska incitament och vuxnas motivation. Vidarevisade analysen att det inte finns något belägg i andraspråksforskningen som kan stödja den snäva tidsgräns påett år som enligt lagen gäller elever för att få sfi-bonus. Därutöver ville jag undersöka om sfi-deltagarna känner sig motiverade av införandet av sfi-bonusen ochgenomförde för detta en enkätundersökning med syftet att mäta elevernas motivation, där det framkom att 51 %av mina respondenter är motiverade av sfi-bonusen. Dock måste resultatet från den kvantitativarespondentundersökningen tas med en nypa salt, eftersom undersökningens validitet och generaliserbarhetuppvisar en del brister, vilket beror på studiens faktiska utformning av olika praktiska skäl. Den sista forskningsfrågan syftade åt att undersöka om lärare i sfi och rektorer/chefer för sfi-verksamhetenanser att införandet av sfi-bonusen kan påverka deltagarnas motivation att lära positivt. För detta genomfördes eninformantundersökning, som delvis bekräftade brister i den kvantitativa respondentundersökningenstillförlitlighet.Sammanfattningsvis kunde konstateras att införandet av sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-deltagarnasmotivation; detta framförallt framför bakgrunden av de genomförda teoretiska analyserna.Jag anser min studie ha relevans för den pedagogiska verksamheten och visar på flera konsekvenser på olikaplan, t.ex. den institutionella nivån i form av lagstiftningen och den individuella nivån i form av lärarnas attitydergentemot sfi-bonusen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)