Flickors och pojkars användning av åsiktsuttryckande adverb i skriven text

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Öjvind Pålsson; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I studien undersöks om det finns något samband mellan kön och hur författarens åsikter uttrycks i elevtexter. Kvantitativa metoder används för att undersöka den relativa användningen av adverb med förstärkande funktion av författarens åsikt, eller direkt kommenterande adverb som uttrycker åsikt. Materialet som används för undersökningen är uppsatser i svenska från det nationella provet i svenska. De statistiska resultaten visar att flickornas texter innehöll färre förstärkande eller åsiktsut-tryckande adverb jämfört med pojkarnas texter. Den individuella variationen är stor, men det finns en klar tendens att pojkarna använder fler förstärkande uttryck än vad flickor gör i sina texter. Skillnaden i uttryck påminner mycket om skillnaden mellan berättande text och mer utredande texter. Den skillnad som finns i hur uttryck förstärks eller försvagas påverkar hur trovärdiga författarens åsikter framstår för läsaren. Detta innebär att skolans arbete med berättande typer av text och med mer formell text därför skulle kunna användas som ett verktyg för att nå de mål för jämställdhet som finns i läroplanerna. Ett mer direkt uttryckt åsikt är också viktig för att man skall kunna framföra åsikter på ett slagkraftigt sätt. Den könsskillnad som finns i uttrycket i texterna aktualiserar den skillnad som finns i samhället bland annat då det gäller lön, karriärmöjligheter och möjlighet att kunna påverka i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)