Hur kan en stad utvärdera framtida transportlösningar? - en hållbarhetsanalys av att använda urbana vattenvägar för godstransporter

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Majoriteten av jordens befolkning bor idag i urbana områden vilket skapar en stor konkurrens om de begränsade ytorna. Invånare, fordon och företag är exempel på aktörer vars intressen skall tillgodoses. Urbana godstransporter är vitala för en stads ekonomiska och sociala välmående, men de kan inte klassificeras som hållbara. De negativa effekter som de urbana transporterna för med sig påverkar både miljön och invånarnas hälsa negativt, vilket sätter en stor press på att städerna måste hitta hållbara transportlösningar. Ute i Europa skapas många initiativ i försök att få bukt på problemen som skapas till följd av ökade urbana godstransporter, men hur kan en stad utvärdera de hållbarhetsmässiga effekter som skapas från en innovativ transportlösning? Denna uppsats behandlar hur en stad kan utvärdera en överföring av godstransporter från väg till urbana vattenvägar. Uppsatsen svarar på tre som berör vilka indikatorer som tidigare har använts för att utvärdera diverse hållbarhetinitiativ, vilka indikatorer som är intressanta vid utvärdering ur en stads perspektiv, samt vilka socioekonomiska effekter som kan skapas för Göteborgs Stad vid en potentiell överföring av godstransporter från väg till vatten. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna har författaren utfört en kvalitativ studie, där intervjuer ligger till grund för det empiriska resultatet och en litteraturgenomgång ligger till grund för den teoretiska referensramen. Med hjälp av det empiriska och det teoretiska materialet har ett utvärderingsramverk tagits fram och det presenteras i analysdelen. Med hjälp av ett fåtal utvalda indikatorer från det presenterade ramverket analyseras en potentiell överföring av godstransporter från väg till vatten för Göteborgs stad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)