Raytracing i Kanalmodellsimuleringar med GPU:er

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för datavetenskap

Författare: Emil Sjökvist; Simon Landberg; [2022]

Nyckelord: Kandidatuppsats; Raytracing; Nvidia OptiX; 5G; 3D;

Sammanfattning: Eftersom att dataanvändningen runt om i världen är något som hastigt ökar måste tekniken hänga med den ständigt höga efterfrågan på data. 5G är en ny teknik som utvecklas för fullt och redan finns på vissa ställen i världen. Innan man installer arantenner och implementerar 5G i samhället skulle det underlätta om man först på något sätt skulle kunna simulera hur signalerna kommer att röra sig och träffa mottagare beroende på var man sänder ifrån och på så sätt få en uppfattning om hur och var det vore optimalt att installera 5G­sändare. Målet för projektet är att ta fram metoder, mjukvara och miljöer för att kunna utföra denna simulering samt använda en raytracer för att på ett så verklighetstroget sätt som möjligt skapa virtuella radiovågor. För att uppnå detta utfördes mycket forskning kring vad för mjukvara som är optimalt att använda för projektets ändamål och en stor mängd analysering av kodsamt experimentation inuti OptiX för att få förståelse för hur strålar genereras, färdas och interagerar i scenerna. Slutligen lyckades framtagning av all programvara som behövs för att utveckla simuleringen samt kan strålar skickas och användas i scenen med viss funktionalitet. Dock behövs vidare utveckling på projektet för att visualisera strålarna på ett korrekt sätt samt implementera flera av de fysiska egenskaperna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)