Stöttning eller utstötning? : en kvalitativ intervjustudie om nyanlända elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa.

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad nyanlända elever upplever har påverkat deras möjlighet att aktivt kunna delta och tillgodogöra sig undervisningen i idrott och hälsa. Frågeställningar: - Vad upplever nyanlända elever har begränsat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa samt vilka konsekvenser har dessa begränsningar medfört? - Vad upplever nyanlända elever har främjat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? - Vad upplever nyanlända elever hade kunnat fungerat bättre i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? Metod: En kvalitativ inriktning har använts för att få större förståelse av studieobjektet. Sex semistruktuterade intervjuer med nyanlända elever ligger till grund för datainsamlingen. Studiens data analyserades och tematiserades till följande teman: begränsande faktorer, konsekvenser av begränsande faktorer, främjande faktorer samt möjligheter till främjande faktorer. Utifrån ovanstående teman skapades koder för att tydliggöra respondenternas upplevelser av undervisningen i idrott och hälsa. Resultat: Alla respondenter vittnade om olika erfarenheter till undervisningen i idrott och hälsa vilka presenteras under resultatets fyra övergripande teman. Resultatet visar att stöttning, anpassning, kommunikation och gruppsammanhållning är avgörande faktorer som påverkar nyanlända elever till att aktivt kunna delta och tillgodogöra sig undervisningen i idrott och hälsa. Slutsats: Utifrån föreliggande studie kan ett mönster ses gällande stöttning och anpassning i relation till nyanlända elevers upplevelser av undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Stöttning och anpassning har varit avgörande vad det gäller både begränsade och främjande faktorer i nyanlända elevers tillgodogörande av undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)