En undersökning av betalningsmetoder på den svenska e-klädmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Kontantanvändningen i Sverige minskar drastiskt för varje år som går, samtidigt som e-handeln ökar i stadig takt. Tidigare forskningsresultat visar att förtroende är en av de allra viktigaste förutsättningarna för framgångsrik e-handel. Andra studier har visat att en av de vanligaste anledningarna till att konsumenter avbryter sina köp i e-butiker är att de betalningsmetoder som föredras inte finns tillgängliga. Att undersöka vilka betalningsmetoder konsumenter vill använda och hur e-handlare påverkas av vilka metoder de erbjuder är det huvudsakliga syftet med denna studie.Studien har genomförts med hjälp av en metodkombination för att kunna undersöka flera olika aktörer på den svenska online-klädmarknaden. Vid insamling av empiri har såväl enkäter som intervjuer och finansiell information från årsrapporter använts för att besvara forskningsfrågorna. Studiens resultat tyder på att konsumenter verkar prioritera säkra betalningsmetoder vid högre transaktionsbelopp och smidiga metoder vid lägre belopp. Det verkar inte som att antalet betalningsmetoder som en e-butik erbjuder har någon nämnvärd påverkan på dess försäljning och finansiella prestation. Slutligen verkar förtroendet för tredjepartsaktörer i form av betalningsleverantörer som Klarna och Qliro ha en tydlig påverkan på förtroendet för e-butiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)