Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Patrik Lövdinger; [2012-11-06]

Nyckelord: undantagsbestämmelsen; funktionsnedsättning;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsnedsättningar) får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål i kursplanen som eleven annars skulle ha uppnått i slutet av skolår 9. De frågeställningar som arbetet utgick ifrån är: • Vilken kännedom uttrycker lärare att de har med avseende på undantagsbestämmelsen? • Hur stor kännedom har lärare om funktionsnedsättningar? • Ser lärare ett dilemma i hur de ska använda undantagsbestämmelsen vid bedömning och betygssättning? Litteraturgenomgång: Till en början belyser kapitlet betygssättning i ett historiskt perspektiv och därefter nuvarande styrdokument. Jag ser sedan vidare på ”en skola för alla” och några specialpedagogiska forskningsperspektiv. Därefter fokuseras närmare undantagsbestämmelsen för att slutligen landa i en belysning av begreppet funktionsnedsättning och vad det innebär. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats med lärare för skolår 8-9. Denna målgrupp har med stor sannolikhet hanterat undantagsbestämmelsen vid bedömning och betygssättning, varför den kan anses relevant utifrån syftet. Trost (2010) anger att en forskningsansats där datainsamlingsmetoden består av intervjuer bör användas när målsättningen är att förstå och se mönster i respondenternas utsagor. Studien är kvalitativ med låg grad av standardisering och strukturering i sina frågeställningar. Respondenterna består av tio lärare som kommer från flera olika skolor av en och samma medelstora kommun. Resultat: Genom studien har det framkommit att de flesta lärarna i allmänhet har god kännedom om undantagsbestämmelsen, även om de måste se över den när det blir aktuellt. De är positiva till bestämmelsen men att de tycker att den kan vara komplicerad och svårtolkad. Lärarna visar också på bristfälliga kunskaper om olika funktionsnedsättningar. Studien pekar framförallt på svårigheterna att se skillnad på om elevens begränsningar beror på en funktionsnedsättning eller om det är andra omständigheter som gör att prestationen blir svagare. Flera lärare uppgav också dilemmat att se vilka svårigheter som är bestående eller av övergående art. Studien visar också att flera lärare reagerar mot att det inte står i något medföljande dokument att man använt sig av undantagsbestämmelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)