Relevansen av kartläggning i undervisning av nyanlända elever : -Ur ett lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Sandra Gjersvold; Linnea Wallin; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under de senaste åren har Sverige haft en fördubblad invandring vilket har bidragit till fler nyanlända elever i skolan (Skolverket, 2016a). Med anledning av denna utveckling har Skolverket, på uppdrag av Regeringen utformat ett kartläggningsmaterial som syftar till att vara ett stöd för lärare vid bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Materialet ska även fungera som underlag för beslut om placering i lämplig årskurs och undervisningsgrupp (Regeringskansliet, 2015). Med grund i detta har denna kvalitativa, fenomenologiskt inspirerade studie fokuserat på grundskolelärare som undervisar nyanlända elever. Detta för att få förståelse för deras upplevelser av kartläggning och om, och i så fall hur kartläggning av nyanlända elevers ämneskunskaper bidrar till individanpassad undervisning. Att ta del av grundskolelärares upplevelser ansågs av intresse då de, som praktiska utförare i skolverksamheten innehar en nyckelroll i de nyanlända elevernas lärande. Genom nio semistrukturerade intervjuer har rådatamaterialet samlats in för att därefter transkriberats och slutligen analyserats med tematisk analys. Resultatet visar att grundskolelärare som undervisar nyanlända elever upplever att informationen om elevens kunskaper som framkommer av kartläggningen är en förutsättning vid utformandet av en individanpassad undervisning. Däremot framgår utmaningar med hur kartläggningsverksamheten organiseras och genomförs. Det som visat sig vara essensen kring fenomenet kartläggning som ett hjälpmedel vid individanpassad undervisning, är vikten av ett samarbete mellan förberedelseklasslärare och ämneslärare, där det kollegiala lärandet ses som fundament för samarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)