Kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker ur tandteknikers synvinkel

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Sammanfattning: Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker upplevs av tandtekniker. Material och metod: Totalt intervjuades tio personer (fyra kvinnor och sex män) från fem olika tandtekniska laboratorier i Malmö. Förutsättningen var att de tandtekniska laboratorierna ska ha arbetat med CAD/CAM-system. Intervjuerna spelades in digitalt. Efter varje intervju transkriberades det insamlade materialet och analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Dataanalysen resulterade i att tre teman och åtta kategorier identifierades. Första tema: ”Tandläkares roll i kommunikationen med tandtekniker” med kategorierna ” Diskussion kring preparationer”, ”Vikten av fullständiga arbetsorder” och ”Svårt att nå tandläkare”. Andra tema: ”Tandteknikers roll i kommunikationen med tandläkare” med kategorierna ”Tandteknikers kunskap är värdefull”, ”Tandteknikers delaktighet” och ”Plattare hierarki”. Tredje tema: ”Den digitala kommunikationens betydelse” med kategorierna ”Digitalt avtryck underlättar kommunikationen” och ”Kommunikationsplattform”. Slutsats: Det framkom att kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker inte är optimal men möjligheterna till förbättring finns om båda yrkesgrupperna är delaktiga och arbetar för en bättre och effektivare kommunikation. Slutsatserna som kunde dras är att den digitala kommunikationen bidrar till underlättad kommunikationen med tandläkare även om den har sina begränsningar. Kommunikationen mellan yrkesgrupperna kan förbättras om man är delaktig och arbetar för en bättre och effektivare kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)