Differentierad matematikundervisning = matematikundervisning för alla?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Sammanfattning/AbstractLudvigsson, Evelina och Tillenius, Kristina (2020). Differentierad matematikundervisning =matematikundervisning för alla? Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling, Institutionenför skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragStudien utvecklar kunskapen kring differentierad undervisning i matematik och hur eleveruppfattar den undervisning läraren planerat och designat. Studien lyfter fram tre komponenterför differentierad undervisning; lärares förhållningssätt, relationen mellan lärare och eleversamt didaktiska verktyg, utifrån elev och lärarperspektiv.Syfte och frågeställningarSyftet är att skapa kunskap om lärares syn på differentierad undervisning i matematik samt hurelever i matematiksvårigheter uppfattar klassrumsundervisningen. Studien vill även synliggöralärares och elevers uppfattningar om hur differentierad undervisning i matematik kan bidra tillatt elever i matematiksvårigheter ges goda möjligheter till lärande i klassrumsundervisning. Hur resonerar lärarna kring planering och design av differentieradmatematikundervisning för att skapa goda möjligheter för elever imatematiksvårigheter? Hur resonerar och beskriver elever i matematiksvårigheter sina erfarenheter ochupplevelser av klassrumsundervisning i relation till det egna behovet? På vilket sätt förhåller sig elevens bild av klassrumsundervisningen till hur lärarenplanerat och designat lektionen?TeoriFör att analysera och förstå det empiriska resultatet utgår studien från ett sociokulturelltperspektiv på lärande och kommunikation. Sociokulturella teorier och tidigare forskning kringdifferentierad undervisning visar hur lärande sker i samspel mellan människor. För att drivatänkandet och handlingen framåt använder människan medierande redskap. Dessa redskap kanutgöras av stödjande faktorer såsom relationer till andra människor och i form av materiellaredskap och stödstrukturer.4MetodStudien bygger på en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med inspirationav en fenomenologisk ansats. Två lärare från två olika skolor har intervjuats inför och efter enlektion. För att synliggöra elevens bild av undervisningen har även åtta elever intervjuats. Isamband med intervjuerna har även observationer genomförts. Dessa syftade till att utgörabakgrund inför efterintervjuerna.ResultatStudien pekar på tre villkor för att möjliggöra differentierad matematikundervisning: lärarensförhållningssätt, relationen mellan lärare och elever samt didaktiska verktyg.Lärarna belyser att deras intentioner med undervisningen är att alla elever ska kunna varamed i undervisningen och delta utifrån sina förutsättningar och behov. Lärarna ser framföralltelevgruppen som en viktig stödstruktur för elever i matematiksvårigheter.Övervägande del av eleverna upplever att gemensamma aktiviteter och grupplärandestödjer deras matematikinlärning, gör att matematiken blir roligare samt skapar en trygghet ilärandet. Materialet påvisar inte elevers medvetenhet om övriga stödstrukturer som lärarnabeskriver. Studien påvisar även en åtskillnad i hur lärare och elever beskriver vad som bedömssom viktigt i matematikundervisningen.Lärare och elever skildrar gemensamt differentiering avseende omfång och nivå vidindividuella matematikuppgifter som en viktig faktor i differentieringsarbetet.Studien ger bilden av att de intervjuade lärarna inte utgår från teoretiska eller praktiskamodeller för den differentierade undervisningen att vila på.Specialpedagogiska implikationerDen här studien vill rikta fokus mot hur en undervisning kan planeras och designas för attomfatta alla elever i klassrummet. Specialpedagogik handlar i hög utsträckning om att arbetafrämjande genom att förebygga att elever hamnar i svårigheter och om att tillgängliggöraundervisningen. Föreliggande studie utgår därmed från att en varierad och bred undervisningminskar behovet av anpassningar och särskilt stöd på individnivå. Speciallärarens uppdrag kaninnefatta organisatoriska frågor, handledning och elevstöd utifrån en differentieradundervisning i matematik.Specialläraren kan fungera som kvalificerad samtalspartner utifrån studiens tre villkor fördifferentierad matematikundervisning för att elever i matematiksvårigheter ska ges goda5möjlighet till lärande. Resultatet kan bidra till hur specialläraren tillsammans med arbetslagetkan reflektera kring stödjande strukturer i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)