Konsten att marknadskommunicera - En studie om marknadskommunikation i business-to-business kontext på ett mikroföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning Datum: 2015-06-05   Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp   Institution: Mälardalens högskola, Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST.   Författare: Filip Lovemalm 930605, Kristoffer Von Post 930104   Titel: Konsten att marknadskommunicera - En studie om marknadskommunikation i ett business-to-business kontext på ett mikroföretag.   Handledare: Angelina Sundström   Nyckelord: Mikroföretag, marknadsföring, business-to-business, marknadskommunikation   Forskningsfrågor: Hur ser marknadskommunikation ut mellan Ferdfelt Trading AB och deras affärskunder?   Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningsfältet inom marknadskommunikation genom att beskriva hur marknadskommunikation fungerar på ett mikroföretag och hur ett mikroföretag marknadskommunicerar med kunder i ett business-to-business kontext.   Metod: Kvalitativ forskningsmetod med vad som kan liknas vid en deduktiv ansats. Semi-strukturerad intervju med Ferdfelt Trading ABs verkställande direktör och nyckelkundsansvarig. Studien berör också två av företagets kunder för att få deras uppfattning av hur marknadskommunikationen fungerar från två olika håll.   Slutsats: Marknadskommunikationen i fråga sker i vad som kan kallas oordnade förhållanden. I resultatet av analysen framkom och stärktes uppfattningen om att tid, pengar och kunskap är resurser som saknas och begränsar mikroföretag när det kommer till deras marknadskommunikation. Marknadskommunikationen tenderar till att vara baserad på traditionella verktyg som telefon och face-to-face möten, men det förekommer även digitala kanalval som email och sociala medier vid kontakt med kund. Det tillvägagångsättet som i studien framgår som mest verkningsfull är mötet mellan företaget och deras kunder face-to-face.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)