Kroppsideal i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie om idrottslärares erfarenheter av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Cajsa Axelsson Elfving; [2020]

Nyckelord: Kropp; skola; undervisning; elever; normer;

Sammanfattning: Samhället genomsyras av normer, värderingar och olika ideal om hur en kropp ska vara och se ut. I ämnet idrott och hälsa så är kroppen mer exponerad än i andra ämnen, och är i mer fokus både innan, i och efter aktivitet i undervisningssammanhang. Kroppen är alltid med elever på ett eller annat sätt genom att vi rör oss och upplever oss själva och andra på olika sätt. Detta kan i vissa fall leda till utmaningar med att hantera kroppen som ämnesinnehåll utifrån de normer och värderingar som finns om hur en kropp ska vara och se ut. Syftet med denna studie är att identifiera på vilka sätt kroppsideal kan träda fram i undervisningssammanhang i ämnet idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte så formulerades två frågeställningar. Den första frågeställningen var ”På vilka sätt träder kroppsideal fram i undervisningssammanhang i ämnet idrott och hälsa i förhållande till samhällets normer?” och den andra var ”Hur hanterar idrottslärare kroppsideal i ämnet idrott och hälsa?”. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer användes för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. I studien intervjuades 8 stycken lärare med erfarenhet av arbete i årskurs 7–9. Studiens resultat visade att kroppsideal träder fram som en överförbar samhällsnorm, ett projekt, självkänsla och egen kroppsbild, en funktionell kropp och ett undervisningsmoment. Kroppsideal träder fram som något som är uttalat eller outtalat och visar sig bland annat när man talar om kroppen eller i samband med fysiska aktiviteter i idrott och hälsa. Resultaten visar att det finns svårigheter med att hantera kroppsideal som ett moment i undervisningen, på grund av att det finns en rädsla eller osäkerhet hos idrottslärare att de ska uttrycka sig fel om kroppen eller skapa oönskade beteenden hos eleverna som exempelvis ätstörningar. Trots att det finns en del svårigheter med att hantera kroppsideal som ett undervisningsmoment så finns det även möjligheter då idrottslärare kan ge elever redskap och verktyg till att främja en positiv kroppsbild. Ett annat resultat var att kroppsideal hanterasolika i undervisningen beroende på skola, lärare och vilken erfarenhet som läraren besitter

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)