Eleven i centrum - Samarbetets magi och självinsiktens betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: SammanfattningSkolverkets allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering visar påbrister i studie- och yrkesorienteringen. De brister som detta arbete fokuserar på är attvägledningsverksamheten inte genomsyrar hela verksamheten, såsom läroplanernaföreskriver. Den berör inte all personal och den enskilde eleven får inte alltid den hjälpden har rätt till. Carl Rogers betonade samtalet som vägledarens viktigaste hjälpmedel,genom det skulle klinten få bättre självkännedom och bli bättre rustad införvalsituationer (Lindh 2007).I arbetet frågar vi oss hur kvaliteten ska kunna förbättras. Hur skulle samarbetetkunna förbättras så att all personal på skolorna är involverad i vägledningsverksamhetenoch hur kan den enskilde elevens självinsikt stärkas? Vi har gjort en kvalitativintervjuundersökning med två kategorier inom elevvården, kuratorer ochspecialpedagoger, eftersom det inte finns så mycket tidigare forskning utifrån derasperspektiv. Undersökningen visar att det finns en stor uppfinningsrikedom blandelevvårdspersonalen när det gäller att hjälpa den enskilde eleven. Den visar också att detfinns en positiv inställning till samarbete med andra personalkategorier.Vi kan se ett tydligt mönster i en positiv spiral: Om samarbetet på skolorna stärkervägledningens kvalitet, genom att den genomsyrar hela skolverksamheten, får detföljden att fler sluter upp kring den enskilde individen, som får bekräftelse, vilketstärker självinsikten. Genom att eleven har en starkare självinsikt och självförtroendevågar hon/han höras mer i samtalet. Vägledaren får möjlighet att lyssna mer till elevenoch behovet av att själv prata blir mindre. När eleven får mer utrymme och fler svar påfrågor stärks självinsikten ytterligare. Vägen hit har för oss varit utmanande och iblandlite krokig, men väldigt givande. Den mynnar ut i ett förslag till samarbetsmodell.– Följ med oss på vägen genom att läsa arbetet!Nyckelord: Kvalitet, samarbete, självinsikt, vägledare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)