A case study which aims to streamline Tretti's receiving process by improving the suppliers' delivery processes

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: William Felixon; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tretti AB är ett e-handelsföretag som säljer produkter inom segmenten vitvaror, hushållsapparater, hem och trädgård, personvård, badrum samt sport och fritid. För företag som är verksamma inom e-handel innebär logistik flera konkurrensfaktorer. Kunderna kräver exempelvis låga leveranstider och framförallt att utlovade leveranstider hålls. Det finns även också goda möjligheter att bli kostnadseffektiv gentemot konkurrenter genom att hela tiden ligga i framkant och utveckla sitt logistiksystem. Ankomstprocessen är en kritisk process i ett företags logistikflöde. Främst p.g.a. att den är beroende av leverantörernas leveransprocesser. Undermålig leveransservice av leverantörerna kan leda till långdragna och kostsamma mottagningsprocesser hos kunderna. Tretti såg en potentiell utvecklingsmöjlighet i deras ankomstprocess. Som ett första steg i att försöka effektivisera ankomstprocessen ville Tretti undersöka möjligheterna att förbättra leverantörernas leveransservice. Syftet med denna studie är således att genom att skapa en förståelse för hur och på vilket sätt leverantörernas leveransservice påverkar Trettis ankomstprocess föreslå förbättringsförslag som ifall de implementeras leder till en effektivisering av ankomstprocessen. För att uppnå syftet behövdes en förståelse skapas för vilka aktiviteter som ingår i ankomstprocessen samt hur de förhåller sig till varandra. Detta gjordes genom att observera Trettis ankomstprocess. För att sedan få en förståelse för vilka aktiviteter i ankomstprocessen som påverkas av leverantörernas leveransservice gjordes intervjuer av anställda i godsmottagningen. En analys av både observationerna och intervjuerna resulterade i en lista med kritiska delar i ankomstprocessen. Om leverantörerna inte presterar tillräckligt bra i sin leveransservice påverkar det dessa kritiska delar negativt och det gör att ankomstprocessen blir långdragen och kostsam. Exempel på kritiska delar är ingen individuell kolliuppmärkning, layout på följesedel och leveranser utan följesedel. En jämförelse av två leveranser från två olika leverantörer gjordes under observationerna. En av leverantörerna arbetade med individuell kolliuppmärkning vilket resulterade i en bättre layout på följesedeln. Denna leverantör hade en individuell följesedel på varje kolli som specificerade vad den pallen eller kartongen innehöll. Den andra leverantören samlade hela leveransen i en gemensam följesedel vilket ledde till en lång och ostrukturerad följesedel. Vissa leveranser från denna leverantör hade en 18 sidor lång följesedel. Att en leverantör samlade hela leveransen i en följesedel innebar således att det inte specificerades vad varje individuellt kolli eller kartong innehöll. Jämförelsen visade att leveranserna från leverantören som arbetade med följesedlar som specificerade vad varje kartong eller pall innehöll resulterade i att ankomstprocessen blev effektivare, framförallt för att varje kolli kunde tas emot individuellt. Ankomstprocessen blev mer tidskrävande vid leveranser från leverantören som hade en följesedel per leverans bl.a. för att det krävdes att samtliga kollin i leveransen lokaliserades innan ankomstregistreringen kunde påbörjas, ibland upp emot 40 pallar, samt att det tog längre tid att para ihop en artikelrad på följesedeln med den fysiska artikeln. Sista steget för att uppfylla syftet blev att konkret formulera lösningsförslag som vid implementering leder till en effektivare ankomstprocess. Ett lösningsförslag föreslår en implementering av ett standardiserat system för företags värdekedjor utvecklat av den ickevinstdrivande organisationen GS1. Detta system ger varje individuellt kolli en streckkod som samlar information om kollit. Vid skanning av streckkoden kan information om vilka  artiklar kollit innehåller hämtas och syftet är att med detta system i större utsträckning standardisera Trettis ankomstprocess. Ett annat lösningsförslag är att formulera en kravspecifikation för samtliga leverantörer som tydligt klargör vad som förväntas av leverantörer till Tretti.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)