Vinna utan att försvinna - En kvalitativ studie om atleters varumärkesassociationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Vinna utan att försvinna Seminariedatum: 2022-01-13 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Emil Berentsen, Filip Pihl, Jonathan Höglund Handledare: Veronika Tarnovskaya Fem nyckelord: Athlete Branding, Atleter, Varumärke, Associationer, Varumärkeskrock Forskningsfråga: Hur påverkas konsumenters associationer till en atlets varumärke av händelser som står i konflikt med atletens varumärkesimage? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur konsumenters associationer till en atlets varumärke påverkas av händelser som står i konflikt med atletens existerande varumärkesimage. Teoretisk referensram: Customer Based Brand Equity Model, Model of Athlete Brand Image, Varumärkesassociationer. Metod: Genom en kvalitativ metod har vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer samlat in empirin som analyserats och tolkats. Empiri: Empirin består av sex respondenters tankar och resonemang kring ämnet Athlete branding. Slutsats: Konsumenters sportsliga associationer kvarstår medan associationer till personlighet, utseende och livsstil påverkas negativt av händelser som står i konflikt med atleters varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)