Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. Studier visar även på att tillföra statistisk information till en personlig berättelse reducerar hjälpbeteenden gentemot det identifierade offret. Fokus har tidigare legat på att mäta effekterna med offer som tillhör utgruppen, denna studie tar även in ingruppen i analysen. Studien undersöker hur grupptillhörighet påverkar hjälpbeteenden i samband med olika typer av annonser. Offrens grupptillhörighet manipulerades genom att presentera hjälporganisationer som primärt hjälper olika in- och utgrupper. Typ av annons manipulerades genom att antingen presentera en personlig berättelse om ett identifierat offer, statistisk information eller en kombination av statistisk information och personlig berättelse. 534 respondenter fick svara på en enkät gällande hjälpintentioner. Respondenterna fick motta en trisslott för sin medverkan som sedan användes för att mäta faktiskt hjälpbeteende. Studien visade att respondenterna hade en högre självskattad hjälpintention för offer tillhörande ingruppen. Dock visade resultaten på att faktiskt hjälpbeteende inte påverkades av annonsens utformning eller offrens grupptillhörighet, i motsats till vad tidigare forskningsstudier visat på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)