"En vilja att förstå den andre" : Fyra förskollärares erfarenheter kring arbetet med att integrera asylsökande barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att beskriva förskollärares erfarenheter av att i förberedelseverksamhet arbeta med att integrera asylsökande barn och analysera vilken bärighet dessa skulle kunna ha i förskolans kontext. Studien har genomförts i två kommuner där enskilda intervjuer av förskollärare som tidigare arbetat i förberedelseverksamheter för asylsökande barn utförts. Halvstrukturerade livsvärldsintervjuer genomfördes med respondenterna där de fick svara på ett antal i förväg formulerade frågor. Då denna studie utgår från en fenomenologisk ansats så har syftet varit att finna essensen och den generella strukturen i det som förskollärarna berättade under intervjuerna. Studien har försökt lyfta fram goda exempel på hur förskollärare arbetat för att få en lyckad integration av asylsökande barn i verksamheterna. I resultatet framträdde fem olika teman som kan sägas utgöra essensen och den generella strukturen i det insamlade materialet. De olika temana utgörs av sådant som förskollärare anser vara viktigt i arbetet med att integrera asylsökande barn. Resultatet visar att kunskap om integrering saknas i ordinarie förskoleverksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)