”TVÅ KORTA ORD: ME TOO” En studie över #metoo:s nyhetsvärde och gestaltning i den svenska dagspressen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Examensarbete i Medie-och kommunikationsvetenskap, MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 60 Antal ord: 17 Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka den svenska dagspressens rapportering av hashtag-kampanjen #metoo. Teori: Nyhetsvärdering, dagordningsteorin, gestaltningsteorin. Metod: Kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys. Material: 83 artiklar från Dagens Nyheter (DN) och Svenska Dagbladet (SvD) under mätperioden 22/10 2017 - 29/10 2017. Resultat: Studiens resultat visar att #metoo har fått ett stort utrymme i den svenska dagspressens rapportering, utifrån resultatet av att DN och SvD tillsammans har publicerat 83 artiklar under vald mätperiod. #Metoo har ett stort nyhetsvärde i förhållande till Hvitfelts (1985) nyhetsvärderingskriterier, nästan samtliga nyhetsartiklar innefattas av alla kriterier. #Metoo ramas sedan in å ena sidan av en episodisk gestaltning (episodic) samt en tematisk gestaltning (thematic) enligt Iyengars (1996) gestaltningsanalys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)