Knowledge Management Företagskulturens och teknologins betydelse för kunskapshantering

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Louise Bäcklund; [2002]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Möjligheten att få den enskilde individens kunskap att komma hela organisationen tillgodo har en stor betydelse för företagets konkurrenskraft. Det är många olika faktorer som spelar in för att kunskapshanteringen på ett företag skall ske på ett så effektivt sätt som möjligt. Syftet med uppsatsen var att undersöka och beskriva hur företagskulturen och teknologiska verktyg används som medel för kunskapshantering i organisationer. Vidare har två frågor undersökts: ”Vilka teoretiska fundament står att finna för hur företagskulturen och teknologiska verktyg kan användas som medel för kunskapshantering i organisationer och hur använder organisationer företagskulturen och teknologiska verktyg rent praktiskt som medel för kunskapshantering i organisationer”. En kvalitativ metod för insamling, bearbetning och analys av information användes. Undersökningen gjordes med hjälp av en fallstudie med semistrukturerade intervjuer. Arbetet begränsades till fem slumpvis utvalda kunskapsföretag. Även en litteraturstudie gjordes med inriktning på forskare såsom Mats Alvesson, Polanyi och Fons Trompenaars. Det visade sig att de båda faktorerna teknologin och organisationskulturen hade betydelse för hanteringen av kunskap. Vidare konstaterades det att organisationerna använde den rådande företagskulturen och de teknologiska verktygen som ett medel för kunskapshantering och de medel de i huvudsak använde sig av var: e-mail, sökmotorer,informationsportal, sociala sammankomster och stöd och involvering av experter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)