Färdighet, tillkortakommanden och framgång när skolflickor och deras vårdnadshavare informeras inför HPV-vaccination - En kvalitativ intervjustudie om skolsköterskans erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Vaccination mot humant papillomvirus (HPV) infördes i det svenska allmänna vaccinationsprogrammet för barn år 2010. Information är centralt för att garantera hög vaccinationstäckning. Skolsköterskan har en nyckelroll som ansvarig för att handha och ge information om HPV-vaccinet. Syftet med studien var att beskriva skolsköterskans erfarenheter av att informera skolflickor och deras vårdnadshavare inför HPV-vaccinationer. En kvalitativ intervjustudie med tretton skolsköterskor genomfördes och data analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att skolsköterskans erfarenheter av att informera kännetecknades av tydlighet, sanningsenlighet och tillgänglighet. Informationsarbetet förknippades med upplevelser av trygghet, engagemang och tillfredsställelse, genom att ge vårdnadshavare beslutsmöjligheter inför vaccinationen. Även erfarenheter av tillkortakommanden förekom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)