Att kunna läsa eller inte kunna läsa? Det är frågan! : Ett arbete om läsförståelse och undervisning i lässtrategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Detta arbete behandlar ämnet läsförståelse ur olika perspektiv. Fokus ligger på hur man kan träna upp en god läsförståelse genom att använda olika lässtrategier. Uppsatsen vänder sig både till ämnet svenska och svenska som andraspråk, därför är vissa avsnitt riktade direkt mot den senare typen av lärare och elever, som detta arbete kan vara behjälpligt för. En stor del av uppsatsen handlar också om lässtrategier, vilka bland annat utgör en del av grunden i de kvalitativa intervjuer, som utförs för att svara på arbetets frågeställningar. Informanterna är två lärare i svenska och svenska som andraspråk, som arbetar på ett mellan – respektive högstadium. I resultatet och diskussionen framkommer att såväl informanterna som forskarna, anser att läsförståelse innebär att man kan avkoda en text och tolka dess innehåll. De menar också att de viktigaste lässtrategierna är att: förutspå handlingen, ställa egna frågor om texten, klargöra otydligheter och sammanfatta texten. Slutsatsen av detta är att det verkar vara dessa lässtrategier man som lärare bör lägga ner tid och engagemang på, att lära ut. Dessutom konstateras det i diskussionen att undervisning i hur man läser olika texter, är ett obligatoriskt inslag i kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk. Något som förhoppningsvis, tillsammans med andra faktorer, kan motverka fler låga resultat i kommande PISA-undersökningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)