Inkluderande undervisning i grundskolansteknikämne : En systematisk litteraturstudie om flickors och pojkarsintresse för teknik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utifrån forskning undersöka grundskolansteknikämne i relation till elevers intressen, samt hur lärare kan utformainkluderande teknikundervisning ur ett jämställdhetsperspektiv. Teknikämnet harrelativt nyligen fått en egen kursplan i svenska grundskolan vilket kan innebäraluckor i forskning om teknikundervisningen. Genusteori är också mycket omstrittoch kan behöva utforskas för att redas ut, förstås, anammas och utvecklas. Dennastudies design utgörs av en systematisk litteraturstudie med dokumenteradsökprocess, kritisk kvalitetsgranskning samt innehållsanalys av valda källor. Dessakällor utgörs av avhandlingar och artiklar som genomgått peer-review. Forskningvisar att unga elever generellt känner ett stort intresse och i olika hög gradförtroende för sin förmåga i teknik. Det flickor är mer intresserade för är sådantinnehåll som har humanistisk, social och interpersonell karaktär och även sådantsom rör miljö, design och dekoration för hemmet. Pojkar i sin tur intresserar sigmer för vapen, maskiner, fordon, byggande och konstruktion samt av användandeinom teknik. Pojkar upplever generellt sett större intresse, entusiasm ochförtroende för sin förmåga i teknikämnet. Forskning har visat att könsinkluderadundervisning för att öka flickors intresse främjas av bland annatgenusmedvetenhet, uppmuntran och elevcentrerad undervisning vilket ställer kravpå lärare och skolledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)