Följer du med till min nya arbetsgivare? -­ Kundklausuler i konsultbranschen utifrån ett rättsekonomiskt analysperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Under anställningsperioden skyddar lojalitetsplikten arbetsgivaren från konkurrens av sina anställda. När anställningen upphör får arbetstagaren i princip fritt konkurrera med arbetsgivaren. Konkurrensklausuler kan förenklat sägas förlänga lojalitetsplikten att gälla efter anställningens upphörande. Det har på senare tid blivit vanligare med alternativ till de traditionella konkurrensklausulerna i anställningsavtal eftersom dessa i många fall bedömts som oskäliga enligt 38 § AvtL. Kundklausuler utgör en form av konkurrensklausuler, som endast syftar till att förhindra den anställde från att ta med arbetsgivarens kunder till en annan arbetsgivare eller egen verksamhet. Kundklausuler behöver inte uppfylla samma krav då de endast marginellt inskränker arbetstagarens yrkesmöjligheter, vilket passar konsultföretag då kundrelationerna är väldigt viktiga. Det finns dock situationer, som uppstått där kundklausuler inneburit en inte endast marginell inskränkning av arbetstagarens yrkesmöjligheter, vilka har medfört oskälighet. Skälighetsbedömningen sker genom en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet. Domstolen ser till en flertal omständigheter som påverkar bedömningen, men av störst vikt är arbetsgivarens skyddsintresse och arbetstagarens yrkesmöjligheter. Inom skälighetsbedömningen av kundklausuler ryms främst avtalsparternas intressen. Det finns dock exempel i praxis som talar för att allmänintresset av sund konkurrens skulle kunna påverka bedömningen. Inom advokatbranschen påverkar kundens fria val av advokat bedömningen. Skyddet för upparbetade kundrelationer är förmodligen ett verktyg som kan hjälpa till att bygga stora stabila konsultbolag. Dessa företag kan utnyttja skalfördelar, vilket gynnar marknaden, så länge konsultbolagen inte blir för stora och kan agera som monopolister. I det rättsekonomiska analysperspektivet finns det både argument för och emot kundklausuler. Det blir en avvägning mellan konkurrensmöjligheter och stabilitet. Sammantaget finner jag dock att många hänseenden av skälighetsbedömningen av kundklausuler ligger i linje med vad som får anses vara ekonomisk effektivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)