Det maskerande brusljudets påverkan på inlärningen av visuell information : om effekten av maskerande brusljud i öppna kontorslandskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Denna experimentella studie undersökte om maskerande brusljud på ovidkommande tal påverkar inlärning av visuell information. Experimentet genomfördes i ett laboratorium med 32 försöksdeltagare. Visuella ord presenterades för försöksdeltagarna samtidigt som auditivt tal från samma semantiska kategori, med eller utan maskerande brusljud, presenterades. De visuella orden skulle återges i valfri ordning. Resultatet av studien visar att ett maskerande brusljud på ovidkommande tal har positiv effekt på inlärningsförmågan. Detta visades av att försökspersonerna mindes fler visuellt presenterade ord samt att de lyckades ignorera det ovidkommande talet bättre då talet maskerades av ett brusljud jämfört med om talet inte maskerades av ett brusljud. Resultaten av studien kan med fördel tillämpas i öppna kontorslandskap. Detta då medarbetare i öppna kontorslandskap ofta utför kognitivt krävande uppgifter i en bullrig miljö innehållande bland annat bakgrundstal. Ett maskerande brusljud kan minska störningen av ovidkommande kontorsljud och ovidkommande tal och på så sätt positivt påverka arbetsprestationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)